02

مهر
1398

قوانین بار مسافر

ارسال شده توسط: admin/ 448

 

  • میزان بار رایگان :

حمل 20 کیلوگرم بار و توشه برای مسافران پروازهای داخلی و 30 کیلوگرم برای مسافران پرواز های خارجی رایگان می باشد که اگر بار و توشه شما بیش از این مقدار می باشد برابر لیست ذیل به ازای هر کیلو اضافه بار دریافت می گردد .

  • اضافه بار :

اگر وزن بار مسافر بیش از  میزان بار رایگان باشد  مسافر باید متناسب  با مسیر خود اضافه بار پرداخت نماید .
در صورت وجود اضافه بار ضروری است بسته بندی بارها حداکثر در بسته های 25 کیلویی صورت پذیرد، در صورت بسته بندی بیشتر از 25 کیلو امکان پذیرش وجود ندارد .

اگر وزن بار مسافر بیش از  میزان بار رایگان باشد  مسافر باید متناسب  با مسیر خود اضافه بار پرداخت نماید .

  • بار دستی همراه مسافر :

ابعاد ساك دستي مجاز و رایگان همراه بايد به گونه اي باشد كه به راحتي در زیر صندلی و یا محفظه مخصوص در بالاي سر مسافر قرار گيرد، اين ابعاد نبايستي از 56 سانتي متر ( طول ) ، 45 سانتي متر(عرض) و25 سانتي متر ( ارتفاع ) و همچنين مجموع ابعاد نبايد از 115 سانتي متر تجاوز كند .

حداكثر ميزان وزن مجاز براي مسافرين 6 كيلوگرم مي باشد هر مسافر تنها مجاز به حمل يك بسته به داخل كابين هواپيما مي باشد. و بقیه ملزومات همراه مسافر در حد قید شده در بلیت مسافر است .

  • وسایل مجاز و قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :

کیف دستی ، بارانی یا پالتو  ، پتوی کوچک مسافرتی ، چتر یا عصا ، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری ، کتاب و روزنامه ، لب تاب ، کالسکه و غذای بچه

  • کالای خطرناک قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :

داروهای غیر رادیو اکتیو ، کبریت بی خطر ، لوازم آرایشی

  •   مایعات قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :

مایعات در ظروف جداگانه که حجم هر یک بیشش از 100 میلی لیتر نباشد و تمامی این ظروف باید در یک پلاستیک شفاف یک لیتری براحتی جا شوند و درب آن بسته شود. ابعاد پلاستیک 20 در 15سانتی مترو درب آن قابلیت باز و بسته شدن مجدد را داشته باشد. ( شامل مایعاتی که به منظور درمان یا رژیم خاص مورد نیاز مسافر در طول پرواز می باشد و غذای کودک)

 حمل هرگونه ژل ، خمیر ، لوسیون ، مخلوط مایع و جامد ، محتویات ظروف تحت فشار مثل خمیر دندان ، ژل مو ، نوشیدنیها ، سوپ ، شربت ، عطر ، کف اصلاح، اسپری ها و هر ماده دیگری با غلظت و مشخصات مشابه ممنوع می باشد .

  • چمدان گمشده :

مسافران باید در صورت گم شدن بارخود ، بلافاصله  مورد را  با مدارک ذیل به کارکنان ما گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند :
  • کوپن یا بلیت پرواز
  • تگ بار
  • کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )

تمام این اسناد و اطلاعات برای ایجاد PIR ( گزارش بی نظمی در مایملک ) به منظور جستجوی بار گمشده در سیستم ردیابی ضروری است و دفاتر ایستگاه ، مسئول پیگیری می باشند .

در صورتی که  بار گمشده ظرف مدت 5 روز مشخص نگردد ، ایستگاه باید به دپارتمان ردیابی بار مرکزی با مدارک ذیل اطلاع رسانی نمایند :

  • PIR ( گزارش بی نظمی در مایملک )
  • تگ بار
  • کوپن یا بلیت پرواز
  • کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )
  • فرم اظهارنامه ( لیست محتویات بارو توشه گمشده بهراه قیمتهای آن )

دپارتمان ردیابی بار یک پرونده ایجاد کرده و سپس یک بررسی عمیق یک ماهه در مورد آن انجام می دهد . اگر موقعیت بار مشخص نگردید ، آن را به دپارتمان خدمات فرودگاهی برای جبران خسارت ارسال می کنند . بر اساس مقررات بین المللی، کلیه پرداخت ها از نظر وزن کیلوگرم ( یک کیلوگرم= 20 دلار ) محاسبه می شود .

  •  صدمه ، گم شدن اقلام داخل چمدان :

مسافران باید  در صورت وارد آمدن صدمه قابل توجه مثل شکسته شدن چرخ یا دسته، پاره شده و گم شدن اقلام همراه چمدان خود ، بلافاصله  مورد را با مدارک ذیل به کارکنان ما گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند :
  • کوپن پرواز
  • تگ بار
  • کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )

براساس مقررات بین المللی، درصورت صدمه دیدن یا گم شدن اقلام داخل چمدان، مسافران مورد را باید ظرف 7 روز بعد از تاریخ مسافرت گزارش نمایند .

  • تاخیر در تحویل بار :

براساس مقررات بین المللی ، درصورت تاخیر در تحویل  بار ، مسافران مورد را باید ظرف 21 روز بعد از تاریخ  تحویل بار گزارش نمایند .

توجه : هواپیمایی کاسپین  مسئول اقلام شکننده یا از بین رفتنی ، اقلامی مثل جواهر ، پول ، فلزات گرانبها ، کامپیوتر ، وسایل شخصی الکترونیک ، اوراق بازرگانی و امنیتی یا اسناد ارزشمندی همچون اسناد تجارتی ، پاسپورت ، نمونه کالا و سایر اسناد شناسایی که ارزش خاص دارند نمی باشد .